maandag 28 september 2009

Lunchkiosk Museumplein

Al fietsend over het Museumplein adem ik de geschiedenis in. Ik merk dat mijn referentiekader is verstoord door mijn eigen waarneming en de waarneming die ik veelvuldig doe door de foto's van J.L. Scherpenisse te bestuderen.

In de tijd dat J.L. Scherpenisse zijn fotocollectie vervaardigde was het Museumplein, een driehoekige ruimte tussen het Vondelpark en Boerenwetering, aan de rand van de stad. Aan de ene zijde werd het terrein, nog meer dan nu, gedomineerd door het Rijksmuseum en aan de andere zijde door het Concertgebouw. De vlanken van het terrein waren nog niet of nauwelijks bebouwd.

Museumplein vanaf Gabriel Mutzestraat








© J.L. Scherpenisse. Dit beeld is auteursrechtelijk beschermt. Het is zonder toestemming verboden dit beeld te kopieren of via een hyperlink elders te tonen.

Op het terrein waren wat jonge bomen geplant en het middendeel werd verhuurd aan de Amsterdamsche IJsclub waardoor het plein beter bekend stond als IJsclubterrein, de plek waar Jaap Eden de eerste wereldkampioen schaatsen werd. Zomers werd het IJsclubterrein gebruikt als sportterrein. De ingang van het terrein was direct tegenover de ingang van het Concertgebouw waar je een kaartje kon kopen en hier was ook de toegang naar de tribunes.

Om deze reden is het ook zo leuk om nu, in 2009, het wagentje van de Lunchkiosk op het Museumplein tegen te komen op ditzelfde terrein. De eigenaar van de Lunchkiosk, Mark Wielhouwer, gebruikt op zijn wagen en kiosk een beeld uit de Fotocollectie J.L. Scherpenisse.

















Wagen Lunchkiosk met foto Museumplein

Geen opmerkingen:

Een reactie posten