donderdag 10 september 2009

Mijn Grootvader, Mijn Held

Laatst hield ik een speech voor de Toastmasters met als thema, "Mijn Grootvader, Mijn Held". De aanleiding was het thema van de avond "helden". Een aardige aanleiding om de Fotocollectie J.L. Scherpenisse aan dit thema te verbinden.

Waarom zou J.L. Scherpenisse een held zijn?
Een held is een woord dat je verschillend kunt definiëren. Hetgeen dat deze avond naar voren kwam was dat één van de kenmerken van een held is dat -over het algemeen- de persoon is gestorven en dat de heldendaad voortleeft.

J.L. Scherpenisse voldoet tenminste aan dit kenmerk. Waar hij echter niet aan voldoet is dat hij bekend stond om zijn daden. Immers, hij had geen bekendheid door zijn fotografie van het Amsterdam tussen 1905-1913. Pas in 2003, toen ik de fotocollectie serieus ging oppakken kwam naar buiten wat voor fotograaf hij is geweest en hoe belangrijk zijn werk was.

Het voorbeeld dat J.L. Scherpenisse tot een held maakt.
Tenminste, voor mij persoonlijk dan, ieder mag ervan vinden wat hij zelf wil. In mijn speech presenteerde ik ook het boek "Amsterdam een eeuw geleden". Hoewel ik hier veel werk aan heb gehad om alle beschrijvingen bij de foto's te vinden, onderwerpen uit te diepen en dit in een logisch, luchtig verhaal te schrijven valt er iets bijzonders op. Het boek, het eindresultaat laat zich niet zo makkelijk lezen want de fotografie domineert het boek.

Dat fotografie het woord overschaduwd is niet zo heel vreemd, we denken uiteindelijk in beelden en niet in woorden. Het is heel herkenbaar. Hetgeen dat opvalt is dat de beelden je de tijd inzuigen, als een tijdmachine wordt je in het Amsterdam van 100 jaar geleden gezet. Lezen, nee! Je bent er gewoon!

Dat iemand dit kan, 100 jaar na dato, mensen nog zo boeien en overheersend aanwezig te zijn in een boek… dat vind ik zo knap dat ik J.L. Scherpenisse, mijn grootvader, definieer als een held. En ik denk dat anderen dat ook vinden.

Wil jij ook een speech over de Fotocollectie J.L. Scherpenisse? Neem dan contact met mij op!

Peter Scherpenisse

Geen opmerkingen:

Een reactie posten